Helsemessige fordeler

Oregano

Historie og opprinnelse Hvordan dyrke Hvordan høste Helsemessige fordeler i mat


Det har lenge vært kjent at oregano har anti-bakterielle egenskaper. Og som nevnt brukte greske leger det som et antiseptisk midel. Selv om de ikke var klar over den nøyaktige virkningen, forsto de at bruk av oregano kunne hindre bakteriell spredning. De aktive ingrediensene i oregano som utfører denne funksjonen er thymol og carvacrol.

Forskning i Mexico indikerer dessuten at oregano har virkestoffer i seg som er effektiv mot infeksjon av den fryktete giradia amøben.

Det er også en utmerket antioksidant. Noen studier tyder på at den har egenskaper til å stabilisere og nøytralisere frie radikaler på en bedre måte (gram for gram) en mange frukter og grønnsaker som epler og antioksidantirike blåbær. Noen selskaper har derfor isolert disse stoffene og selger oljen i kapsler eller i dråpeform. I denne formen er thymol og carvacrol svært konsentrert. En slik konsentrert dose av oregano olje direkte på tungen eller huden kan forårsake en brennende følelse. Fersk oregano er også en kilde til fiber, men siden det ikke er vanlig å spise den i store mengder er hverken aspektet med anioksidanter eller fiber relevant når man bruker den i ukonsentrert form. Fersk oregano er fullastet med vitaminer og næringsstoffer, og kan være er en god kilde til jern, mangan, kalsium, vitamin C og vitamin A. Den har også omega-3 fettsyrer.



Alle artikler om urter på vår side finner du i en mye penere utgave, rikelig illustrert med bilder og utdypende innformasjon. Den tar også for seg andre temaer som ikke blir behandlet på vår webside som høsting av frø og hvordan komme i gang med urter i vinduskarmen.



Lett å bla i på mobil, nettbrett og pc!
Android, Iphone, Ipad vennlig.




Slapp av; vi gir ikke adressen din til noen.