Helsemessige fordeler

Persille

Historie og opprinnelse Hvordan dyrke Hvordan høste Helsemessige fordeler i mat


Persille er rik på vitamin a og c. Vitamin c er en velkjent anti oksidant som er nødvendig for ett sunt immunsystem og kan bidra til å forhindre forkjølelse og ørebetennelse. Vitamin a er kjent for sine gode effekter på synet og for å kunne redusere risikoen for åreforkalkning og diabetes. Persille er også en kilde til folinsyre, ett annet vitamin som bidrar til å redusere risikoen for kreft og åreforkalkning. Noen mener at persille kan bidra til å kontrollere Sengevæting.

Olje ekstrakt fra persille kalt Apiol har vært brukt i medisiner som behandler en rekke sykdommer som malaria og gulsott.

Okalsyere er også funnet i persille, okalsyre hindrer kalsium absorpsjon og kan også bidra til gallestein og nyrestein. For den gjennomsnittlige person som spiser et balansert kosthold, vil små mengder okalsyre ikke være en helse faktor. Imidlertid bør de med lavt kalsium inntak av helsemessiger grunner ikke spise store mengder persille.





Alle artikler om urter på vår side finner du i en mye penere utgave, rikelig illustrert med bilder og utdypende innformasjon. Den tar også for seg andre temaer som ikke blir behandlet på vår webside som høsting av frø og hvordan komme i gang med urter i vinduskarmen.



Lett å bla i på mobil, nettbrett og pc!
Android, Iphone, Ipad vennlig.




Slapp av; vi gir ikke adressen din til noen.